یادگیری زبان انگلیسی در خانه: 22 راهکار موثر

یادگیری زبان انگلیسی در خانه

دنبال راهی میگردین تا زبان انگلیسی خودتون رو در منزل تقویت کنین؟ ولی پیشرفت چشمگیری با برنامه ای که در پیش گرفتین احساس نمیکنین؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما رو با 22 راهکار موثر برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه آشنا کنیم تا سریعتر به نتیجه دلخواهتون برسین. آماده این؟

چرا زبان انگلیسی رو در خانه یاد بگیریم؟

اگر میخواین سطح زبان انگلیسی خودتون رو به سرعت بالا ببرین، باید وقتتون رو طوری تنظیم کنین که به صورت منظم مطالعه داشته باشین و با زبان انگلیسی ارتباط بیشتری برقرار کنین. این مسئله برای اکثر علاقه مندان به یادگیری زبان یک مشکل جدی محسوب میشه. چرا که تعهدات کاری، خانوادگی و اجتماعی معمولاً وقت مطالعه رو از ما میگیرن. شاید براتون پیش اومده باشه که به خاطر کار زیاد و مشکلات، مجبور شده باشین کلاس زبان خودتون رو کنسل کنین و از درس های مهم عقب بمونین. شکی نیست که همین موضوع انگیزه و پیشرفت شما رو کاهش میده و بعد از مدتی از یادگیری زبان دلسرد میشین. یادگیری زبان در خانه به شما اجازه میده تا انعطاف بیشتری در زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشین و مهارت های مورد نیاز رو به سرعت تقویت کنین.

3 دلیل مهم برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه

1. زمان

دیگه مجبور نیستین ساعت ها وقت تون رو در ترافیک و رفت و آمد به کلاس هدر بدین. وقت طلاست، و همین صرفه جویی در وقت میتونه برای مطالعه و تقویت زبان استفاده بشه.

2. دسترسی

تمام چیزهایی که لازم دارین دم دست تون هست. میتونین به راحتی کتابخونه انگلیسی خودتون رو با منابع آنلاین و کتاب های موجود ایجاد کنین و هر زمان یک ساعت وقت خالی داشتین، به مطالعه بپردازین. همین دسترسی آسون به شما کمک میکنه تا به بهترین نحو از زمان استفاده کنین. اگر هم فکر میکنین به معلم نیاز دارین، این روزها پیدا کردن معلم خصوصی اصلاً کار سختی نیست.

3. راحتی

میتونین در آرامش کامل، روی مبل راحتی لم بدین و با روش های انفعالی، مثل گوش دادن به موسیقی انگلیسی یا تماشای فیلم و سریال، یادگیری زبان انگلیسی رو سرعت بدین. تحقیقات نشون داده که یادگیری و استفاده از زبان در خانه سرعت بیشتری به تسلط زبان آموزها میبخشه.

برای مطالعه روی مبل راحتی آماده شین

یکی از مزایای اصلی یادگیری زبان انگلیسی در خانه اینه که شما کنترل کاملی بر نحوه یادگیری دارین. دیگه مجبور نیستین در کلاس به مباحث تکراری که دیگران یاد نمیگیرن بارها و بارها گوش کنین. این آزادی به شما اجازه میده تا با استفاده از روش ها و منابعی که مورد علاقه تون هستن و باهاشون ارتباط خوبی برقرار میکنین، به مطالعه بپردازین. پس برای یک شروع خوب، از راهکارهای زیر استفاده کنین:

1. یک جای راحت و دنج انتخاب کنین

لباس های راحتی تون رو بپوشین و یک قسمت از خونه که معمولاً شلوغ نیست و کسی مزاحمتون نمیشه رو انتخاب کنین. بعضی ها دوست دارن پشت یک میز و کنار پنجره مطالعه کنن، بعضی ها روی مبل راحتی، یا حتی تخت خواب!

2. یک برنامه زمان بندی برای خودتون ایجاد کنین

هیچکس بهتر از خودتون نمیتونه روند مطالعه شما رو برنامه ریزی کنه. برای اینکار باید اهداف تون رو بطور واضح مشخص کنین و یک برنامه درسی و زمان بندی واقع بینانه درست کنین. قبل از شروع به برنامه ریزی سوال های زیر رو از خودتون بپرسین:

  • کدوم روزها وقت بیشتری برای مطالعه دارم؟
  • کدوم روزها ممکنه سرم شلوغ باشه و یک درصد به مطالعه نرسم؟
  • در کدوم مهارت زبان انگلیسی ضعف بیشتری دارم؟
  • برای سه ماه آینده چه اهدافی در مورد یادگیری زبان دارم؟
  • چجوری میتونم سرگرمی ها و علایق ام رو به زبان انگلیسی مرتبط کنم؟

3. کتابخونه انگلیسی خودتون رو بسازین

کتابخونه میتونه هر جایی باشه، یک پوشه در کامپیوتر یا گوشه ای از میز. با کتاب ها و منابعی که در خونه دارین شروع کنین. ببینین به کدومشون هنوز علاقه دارین و برای مطالعه مفید هستن. بعد از این مرحله متوجه میشین که چه چیزهایی کم دارین. سعی کنین موارد زیر رو حتماً در کتابخونه خودتون قرار بدین:

  • یک کتاب گرامر خوب (مثل English Grammar in Use)
  • یک مجموعه کتاب انگلیسی عمومی جامع (مثل Oxford Navigate – Interchange – American English File)
  • یک کلکسیون از منابعی که به مهارت خواندن کمک میکنه (مثل کتاب داستان، مجله، روزنامه)
  • دیکشنری دو زبانه یا ترجیحاً انگلیسی به انگلیسی (مثل Oxford – Cambridge)
  • کتاب های مرجع در مورد عبارت های فعلی، اصطلاحات، و دایره لغات
  • منابع آنلاین مثل وبسایت های آموزش زبان، کانال های ویدیویی، موسیقی، سریال، فیلم، مستند، پادکست، کتاب الکترونیکی و …

مثال های بالا صرفاً برای راهنمایی آورده شده و تصمیم انتخاب کتاب و انتشارات اون کاملاً به عهده خود شماست.

انگلیسی واقعی رو با دیدن فیلم و سریال یاد بگیرین

چند ساعت در هفته پای تلویزیون میشینین؟ میتونین بخشی از این زمان رو صرف دیدن برنامه ها، فیلم ها و سریال های انگلیسی زبان کنین. این کار علاوه بر اینکه شما رو با فرهنگ مرتبط با زبان انگلیسی آشنا میکنه، یک راهکار عالی برای افزایش تماس با زبان انگلیسی و لمس بیشتر اون محسوب میشه.

یادگیری انگلیسی با فیلم

4. فیلم ها رو با زیرنویس انگلیسی ببینین

زیرنویس فارسی نه تنها به یادگیری زبان کمک نمیکنه، بلکه تاثیر منفی هم داره. ترجیحاً با فیلم هایی شروع کنین که قبلاً دوبله فارسی اون رو تماشا کردین. اینجوری دیگه مجبور نیستین خیلی به داستان فیلم توجه کنین و تمام تمرکزتون رو صرف شنیدن و یادگیری کلمات و جملات انگلیسی میکنین. حتی اگر 20% از مکالمات فیلم رو متوجه شدین، به مراتب بهتر و مفید تر از زیرنویس فارسیه!

5. اخبار انگلیسی رو دنبال کنین

برای دسترسی به اخبار انگلیسی منابع زیادی وجود داره. به عنوان مثال PressTV که کانال انگلیسی زبان صدا و سیمای ایران هست هم میتونه منبع خیلی خوبی برای دنبال کردن اخبار انگلیسی باشه. پیگیری اخبار به زبان انگلیسی در ابتدا کمی مشکله، چون گوینده ها معمولاً سریع صحبت میکنن و از دایره لغات خبری بیشتر استفاده میشه. ولی اگر روزی 10 تا 15 دقیقه اخبار انگلیسی نگاه کنین، خیلی زود تاثیر مثبت اش رو بر دایره لغات و مهارت شنیداری تون احساس میکنین.

6. از سرویس ‌های اشتراک‌ گذاری ویدیو غافل نمونین

شاید بعضی وقت ها زمان کافی برای دیدن یک فیلم کامل رو نداشته باشین. یک جستجوی ساده در سرویس های ویدیویی مثل آپارات و یوتیوب شما رو با کلی ویدیوی کوتاه در مورد یادگیری زبان انگلیسی، مستند های انگلیسی و … مواجه میکنه. به عنوان مثال، این ویدیو در 3 دقیقه به شما آموزش میده که چجوری شغل یک نفر رو بپرسین.

گوش تون رو با زبان انگلیسی آشنا کنین

معمولاً افرادی که شنونده هایی خوبی هستن، سریعتر به یک زبان دیگه مسلط میشن. تقویت مهارت شنیداری به شما کمک میکنه تا راحت تر مکالمه دیگران رو متوجه بشین، کلمات و لغات جدید یاد بگیرین، و با ساختارهای گرامری آشنا بشین. در خیلی از موارد، با گوش کردن به زبان انگلیسی چیزهای بیشتری یاد میگیرین تا با صحبت کردن. در ادامه با بعضی از راهکار هایی که به بهبود مهارت شنیداری شما در منزل کمک میکنه آشنا میشیم.

7. به موسیقی مورد علاقه تون گوش کنین

اگر جزو اون دسته افرادی هستین که از موسیقی لذت میبرین، حتماً در مجموعه آهنگ هاتون آلبوم های انگلیسی پیدا میشه. آهنگ های انگلیسی رو گوش کنین، اونا رو ترجمه کنین و هر چقدر کلمه و اصطلاح داخلش پیدا میکنین به خاطرتون بسپارین. حتی میتونین متن آهنگ مورد نظر رو پرینت بگیرین و همراه با خواننده اون رو بخونین.

8. رادیوی اینترنتی گوش کنین

شاید فکر کنین رادیو دیگه از مُد افتاده و به درد کسی نمیخوره! ولی متاسفانه اشتباه میکنین. داخل گوگل عبارت talk radio یا listen to radio online رو جستجو کنین و با کلی کانال رادیویی جالب آشنا بشین. از اخبار فیلم و موسیقی گرفته تا مباحث بازاریابی و فروش. مبحث مورد علاقه تون رو انتخاب کنین و تا جایی که وقت اضافه دارین اونها رو دنبال کنین.

9. پادکست بهترین معلم شماست

پادکست های انگلیسی مزیت های خیلی زیادی در مقایسه با گزینه های دیگه دارن. وقتی به یک پادکست 15 دقیقه ای گوش میکنین، 14 دقیقه مکالمه مفید و کاربردی انگلیسی به گوش تون میخوره. ولی وقتی یک فیلم یا سریال انگلیسی تماشا میکنین، ممکنه در هر 15 دقیقه فقط چند جمله بشنوین. علاوه بر این، اکثر پادکست ها سطح بندی مشخصی دارن و شما با توجه به سطح تون اون پادکست رو انتخاب میکنین. در ضمن، پادکست ها با بیانی واضح و با سرعت قابل قبولی برای درک بهتر زبان آموزها ضبط میشن که یک نکته مثبت و خیلی مهمه.

10.  کتاب های صوتی رو کشف کنین

اگر حوصله خوندن کتاب های انگلیسی رو ندارین، کتاب های صوتی رو امتحان کنین. داخل گوگل عبارت free audiobooks رو جستجو کنین و هزارتا کتاب صوتی رایگان پیدا کنین. اکثر کتاب های صوتی دارای سطح بندی مشخص و خلاصه ای از داستان کتاب هستن که به شما کمک میکنه تا بهترین گزینه رو انتخاب کنین.

با کتاب بیگانه نباشین

همونطور که قبلاً اشاره شد داشتن یک کتابخونه انگلیسی خیلی مهمه! یادتون باشه که این کتابخونه مال شماست و هر چیزی که شما دوست دارین داخل کتابخونه قرار میگیره. پس اون رو با کتاب های ادبی و قدیمی و حوصله سر بر پر نکنین.

یادگیری انگلیسی با کتاب

11. از گرامر بدتون نیاد

مطمئناً اکثر افراد از گرامر متنفرن و ازش فرار میکنن! ولی اگر واقعاً قصد دارین زبان انگلیسی رو بصورت صحیح و اصولی یاد بگیرین، باید این عادت بد رو کنار بگذارین. یادگیری گرامر انگلیسی مثل یک بازی هست. بعضی ها استعداد خوبی در یادگیری اون دارن، و بعضی ها هم با مشکل روبرو میشن. ولی یادتون باشه که گرامر غول مرحله آخر بازی نیست و حتی بچه های 5 6 ساله هم توانایی پیروزی در این بازی رو دارن. پس خودتون رو متعهد کنین، یک کتاب گرامر خوب مثل English Grammar in Use دست تون بگیرین و به خودتون قول بدین که هفته ای 2 تا از درس هاش رو یاد بگیرین.

12. از مجموعه کتاب های انگلیسی عمومی حتماً استفاده کنین

استفاده از مجموعه کتاب هایی مثل Oxford Navigate یا American English File بهتون کمک میکنه تا به برنامه مطالعه تون ساختار منظمی بدین. این مجموعه کتاب ها علاوه بر اینکه موضوعات متنوع و زیادی رو پوشش میدن، منبع خوبی برای تمرین مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی هستن. یادتون باشه که استفاده از این مجموعه کتاب ها تنها بخش کوچکی از برنامه مطالعه شماست و نباید تمام وقت تون رو صرف اونها کنین.

13. کرم کتاب باشین

خیلی از زبان آموزها اهمیت کتاب خوندن رو نادیده میگیرن. این اشتباه میتونه ضرر زیادی برای تقویت دایره لغات و گرامر داشته باشه. پس حتماً سعی کنین چند کتاب داستان جالب و سرگرم کننده در کتابخونه انگلیسی تون داشته باشین و هر هفته بهشون یک نگاهی بندازین. اینکار رو آنلاین هم میتونین انجام بدین! کتاب های الکترونیکی، مجله ها، و مقاله ها در اینترنت به وفور پیدا میشن، پس بهانه نیارین.

یادگیری کلمات در پیژامه

پیژامه تون رو بپوشین، یک لیوان چایی آماده کنین، روی مبل لم بدین و روزی چند کلمه جدید یاد بگیرین. بعد از چند وقت نتیجه طلایی همین چند دقیقه در روز رو میبینین.

14. اتاق تون رو کلمه بارون کنین

اکثر افراد با دیدن تصاویر و از راه بصری، مطالب رو یاد میگیرن. یادگیری بصری و تکرار در دیدن کلمات به یادگیری زبان آموزها خیلی کمک میکنه. در ابتدا میتونین هر کلمه و معنیش رو روی کاغذ یادداشت چسب دار بنویسین و به دیوار یا در اتاق بزنین. در سطوح بالاتر، لیست های 10 کلمه ای با موضوع های مرتبط درست کنین و همین کار رو تکرار کنین. از اعضای خانواده یا دوستان تون درخواست کنین تا هر هفته یک امتحان کوتاه شفاهی از کلماتی که یاد گرفتین از شما بگیرن.

15. از وبسایت های آموزش زبان لیست کلمات تهیه کنین

یادگیری کلمات جدید بصورت موضوعی راهکار خیلی خوبیه. ساختن لیست کلمات زمان زیادی میبره و خیلی از کتاب ها ممکنه کلماتی رو پوشش بدن که به درد شما نخوره. بخش یادگیری تصویری لغات انگلیسی همین سایت کلی کلمه با دسته بندی موضوعی داره.

16. زرنگ باشین و از برنامه های رایگان موبایل استفاده کنین

برنامه های رایگان زیادی برای یادگیری لغات انگلیسی وجود داره. اکثر این برنامه ها به شما اجازه میدن تا لیست کلمات خودتون رو بسازین یا از لیست کلمات کاربرهای دیگه استفاده کنین. به عنوان مثال Wordsteps یکی از این برنامه هاست که بهتون اجازه میده تا تلفظ صحیح کلمات رو هم بصورت صوتی بشنوین. فقط حواستون باشه که مغز خودتون رو با روزی 100 کلمه منفجر نکنین! یاد گرفتن 8 تا 10 کلمه جدید در روز برای شروع کافیه.

در خانه انگلیسی صحبت کنین

یکی از مشکلات اصلی یاد گرفتن زبان در خانه عدم وجود هم صحبت به زبان انگلیسی هست. بدون شک بهبود مهارت گفتاری بدون تعامل با دیگران ممکن نیست. استفاده از راهکار های زیر تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک میکنه.

17. معلم اینترنتی

تحقیقات نشون داده در سال 2019، پنجاه درصد کلاس ها در دنیا بصورت اینترنتی برگزار شده و با همه گیری ویروس کرونا این عدد هر روز رو به افزایش هست. اکثر زبان آموزها ترجیح میدن با استفاده از برنامه های ارتباطی مثل Skype با معلم خصوصی خودشون در ارتباط باشن و سطح مکالمه شون رو بالا ببرن. این روش هزینه کمتری در مقایسه با معلم حضوری داره و از نظر زمان بندی معمولاً انعطاف پذیر تره. هر چند بعضی ها هنوز هم یادگیری حضوری رو کار آمدتر میدونن. در نهایت انتخاب بین این دو روش کاملاً به خود زبان آموز بستگی داره.

18. گروه انگلیسی خودتون رو راه اندازی کنین

حتماً بین افراد فامیل، دوستان و همکاران تون چند نفر پیدا میشن که به یادگیری زبان انگلیسی علاقه داشته باشن. میتونین هفته ای یک مرتبه در یک کافه دور هم جمع بشین و حدود یک ساعت انگلیسی صحبت کنین. ترجیحاً یک موضوع رو از قبل مشخص کنین تا در طول هفته درباره اون مبحث مطالعه داشته باشین.

19. کی بهتر از آینه باهاتون حرف میزنه؟

حتی اگر کسی رو پیدا نکردین که باهاش انگلیسی صحبت کنین، نا امید نشین و روبروی آینه با خودتون حرف بزنین. شعر مورد علاقه اتون رو بخونین، دیالوگ فیلم هایی که دوست دارین رو تکرار کنین، راجع به موضوعی یک presentation کوتاه تهیه کنین و با صدای بلند مقابل آینه ارائه بدین. شاید فکر کنین آدم سالم جلوی آینه با خودش صحبت نمیکنه! ولی باور کنین خیلی از زبان آموزها از همین روش نتیجه مثبت میگیرن.

دست به قلم باشین

درصد زیادی از زبان آموزها تمام تمرکز و وقت شون رو روی مهارت های گفتاری، شنیداری و خواندن زبان انگلیسی صرف میکنن و نوشتن به زبان انگلیسی رو فراموش میکنن. بخش عمده ای از ارتباطات انگلیسی ما به نوشتن ختم میشه، مثل ایمیل زدن، نامه نوشتن، رزومه ساختن، چت کردن و … . دنبال کردن راهکارهای زیر تا حد زیادی به بهبود مهارت نوشتاری کمک میکنه.

یادگیری انگلیسی با نوشتن

20. داستان خودتون رو بنویسین

برای این کار فقط به یک دفترچه و یک خودکار نیاز دارین. دو یا سه روز در هفته، زندگی روزمره خودتون رو مثل یک داستان بنویسین. با هر فرمت و شیوه ای که دوست دارین. اگر فکر کردین دیکته کلمه ای رو اشتباه نوشتین، همون لحظه داخل دیکشنری یا گوگل چک کنین. گوگل میتونه ساختار صحیح یک جمله رو به شما نشون بده، پس حتماً ازش استفاده کنین. ولی با کپی کردن همه چیز خودتون رو گول نزنین، شما دارین برای پیشرفت خودتون مینویسین.

21. از شبکه های مجازی درست استفاده کنین

به جای اینکه تمام وقت تون رو در شبکه های مجازی برای دیدن کلیپ های خنده دار و عکس های بی محتوا تلف کنین، پیج های آموزش زبان رو دنبال کنین و زیر پست های مفید به زبان انگلیسی کامنت بگذارین. معمولاً دنبال کننده های صفحات آموزشی به فکر کمک کردن به دیگران هستن و اشتباهات شما رو تصحیح میکنن.

22. در انجمن های اینترنتی عضو بشین

انجمن های اینترنتی مکان مناسبی برای بهبود مهارت های نوشتاری هستن. کافیه موضوعی رو که دوست دارین داخل گوگل جستجو کنین، مثل music forums یا English forums. در عرض 2 دقیقه بصورت رایگان عضو بشین و مطلب خوندن و پست نوشتن رو شروع کنین.

خلاصه ماجرا

استفاده از این 22 راهکار به همراه پشتکار و تعهد خودتون میتونه سطح زبان انگلیسی شما رو زمین تا آسمون تغییر بده. یادتون باشه که هیچکس در عرض یک ماه به یک زبان دیگه مسلط نمیشه و این فرایند کمی وقت گیر هست. پس انگیزه تون رو از دست ندین و مطمئن باشین که شما هم مثل میلیون ها نفر دیگه در فراگیری زبان انگلیسی 100% پیشرفت میکنین.

7 نظر
قدیمی ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
حاتمی
زبان آموز
5 سال قبل

واقعان مفید بود

شیما
زبان آموز
5 سال قبل

عااالی مرسی 👌🏼🙏🏼

ahad
زبان آموز
5 سال قبل

vry nice tanx

پدرام
زبان آموز
5 سال قبل

مرسی استاد عالی بود

ایتالیا و زبان ایتالیایی
زبان آموز
4 سال قبل

بسیار عالی

محمد شیخ سفلی
زبان آموز
4 سال قبل

چجوری فیلم های ایرانی با دوبله یا زیرنویس انگلیسی رو پیداکنم؟

آقای انتقادگر
زبان آموز
4 سال قبل

سرچ گوگل