روش بهبود تلفظ و لهجه انگلیسی و روان تر صحبت کردن

نکاتی برای بهبود تلفظ و لهجه انگلیسی و روان تر صحبت کردن

بهبود تلفظ و لهجه انگلیسی برای روان تر صحبت کردن یکی از دغدغه های اصلی زبان آموزان فارسی زبان است. نحوه گفتار یک کلمه ممکن است به علت عواملی همچون مدت زمان مواجهه آنها با فرهنگ در کودکی، محل سکونت فعلی، اختلالات حنجره یا گفتار، قوم و تبار، طبقه اجتماعی و یا میزان تحصیلات متفاوت افراد، در میان افراد یا گروه‏های متفاوتی از مردم متفاوت باشد.

یکی از اساسی ترین راهکارهای بهبود تلفظ کلمات و نحوه گفتار عبارات و جملات، گوش کردن به مکالمات متنوع انگلیسی است. امروزه منابع فراوانی از جمله موسیقی، سریال، فیلم، اخبار، کتاب صوتی و … بصورت رایگان در اینترنت وجود دارد که کمک شایانی به تقویت مهارت شنیدن و تلفظ میکند. هر چند، گوش کردن به تنهایی کافی نیست و برای بهبود تلفظ و لهجه رعایت نکات زیر ضروری است:

1. آرام و شمرده سخن بگویید، نه سریع

برای اینکه منظور خود را به درستی منتقل کنید و توسط فرد مقابل مکالمه درک بشوید، مهم است که شمرده سخن بگویید. بسیاری گمان می‏کنند که تند صحبت کردن باعث می‏شود باهوش‏تر و ماهرتر به نظر برسند، در صورتی که اینگونه نیست.

در واقع تند صحبت کردن باعث افزایش اشتباهات تلفظی شده، از وضوح و روانی گفتار شما می‏کاهد و باعث سردرگمی و گیجی شنوندگان‏تان می‏شود. در حالی که آرام سخن گفتن به شما کمک می‏کند تا اصوات انگلیسی را بهتر تلفظ کنید.

2. دهان خود را باز کنید

برای اینکه تلفظ صحیح انگلیسی داشته باشید، باید دهان خود را باز بکنید. باز کردن دهان علاوه بر اینکه در تلفظ صحیح اصوات انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه به وضوح گفتارتان هنگام انگلیسی صحبت کردن نیز کمک می‏کند. اگر هنگام صحبت کردن دهان خود را باز کنید، واضح‏تر و روشن‏تر صحبت کرده و در نتیجه راحت‏تر منظورتان را به اطرافیان منتقل می‏کنید.

3. بلند سخن بگویید

عموما فقدان اعتماد به نفس باعث آرام انگلیسی صحبت کردن می‏شود. این‏کار باعث می‏شود تا صدای شما مانند زمزمه یا صدایی خفه شده بشود و شنوندگان را گیج کند. از این رو، بلند صحبت بکنید تا همگی به وضوح متوجه بشوند که چه می‏گویید.

اگر درباره انگلیسی صحبت کردن خود اعتماد به نفس کافی ندارید و یا نگران اشتباه کردن هستید، این تکنیک مطمئنا به شما کمک می‏کند. آرام و خفه سخن گفتن حتی از بلند صحبت کردن و مرتکب اشتباه شدن برای شنودگان گیج ‏کننده‏ تر است.

4. تاکید صحیح و به موقع

علاوه بر عوامل بالا، یکی دیگر از نکات کلیدی موثر در تلفظ و گویش صحیح، تاکید و تکیه است. در کلمات انگلیسی بعضی قسمت‏های کلمه با تاکید بیشتری ادا می‏شوند. بی توجهی به این تاکید باعث گمراهی شنونده و بی‏ معنی شدن کلمه یا حتی در شرایطی تغییر معنای کلمه می‏شود. برای اینکه تلفظ صحیحی داشته باشیم باید در گویش کلمات و بخش‏های مختلف جمله تاکید و تکیه متفاوت داشته باشیم.

برای اینکه در یک مکالمه انگلیسی منظور خود را با موفقیت منتقل کنید، مهم است که بخش‏های صحیحی از کلمه را با تاکید ادا کنید؛ یعنی اینکه یک بخش از کلمه‏ ای چند بخشی را با تکیه (تاکید) بیشتری نسبت به دیگر بخش‏های کلمه ادا کنید که به آن تاکید کلمه گفته می‏شود.

یک کلمه ممکن است دارای یک بخش باشد، مثل کلمه «مرد» (به انگلیسی «man») و کلمه «پنکه» (به انگلیسی «fan»)، و یا بیش از یک بخش داشته باشد؛ مانند کلمه «توجه» (به انگلیسی «notice») که دو بخش، «کلمه کمپانی» (به انگلیسی «company») که سه بخش و کلمه «ضروری» (به انگلیسی «necessary») که چهار بخش دارد و غیره.

نکته زمانیکه معنی کلمه ای را در دیکشنری نگاه میکنید، استرس یا تکیه با علامتی نظیر آپستروف ( ‘ ) مشخص شده است.

استرس و تکیه کلمات در دیکشنری

فعالیت‏های زیر را با در خاطر داشتن تکنیک ‏های بالا انجام دهید:

  • با خودتان صحبت کنید

هر موقع که در خانه یا هر جای دیگری تنها هستید، می‏توانید با خود به تمرین انگلیسی بپردازید. اگر با خودتان به انگلیسی فکر می‏کنید، سعی کنید تا این افکار را به زبان بیاورید یا اینکه متنی را بلند بخوانید. تمرین در هر حالتی که باشد تمرین است؛ و حتی اگر کسی نباشد که اشتباهات شما را تصحیح کند، تنها بلند صحبت کردن می‏تواند به بالا بردن اعتماد به نفس شما کمک بکند.

در صورت اعمال این روش، شما یاد می‏گیرید از کلماتی که یاد گرفته ‏اید استفاده کنید. حتی می‏توانید برای این تمرین موضوعی تعیین کنید، اینکار هم در مکالمات آینده‏ تان مفید واقع خواهد شد و هم به بهتر شدن تلفظتان کمک خواهد کرد.

  • از یک آینه کمک بگیرید

هر روز پنج دقیقه از زمانتان را به ایستادن جلوی آینه و صحبت کردن با خودتان اختصاص بدهید. اگر احساس می‏کنید پنج دقیقه خیلی زیاد است، ابتدا با یک دقیقه صحبت شروع کنید و رفته رفته مدت زمان این تمرین را افزایش بدهید.

می‏توانید صحبت تان را با توضیح دادن اینکه روزتان چطور گذشته است و چه کارهایی انجام داده ‏اید شروع کنید. سپس اندکی مکث کنید، درباره اینکه در ادامه می‏خواهید درباره چه چیزی صحبت کنید فکر کرده و بعد تا تمام شدن زمان مقرر به صحبت کردن ادامه بدهید. اگر احساس می‏کنید داشتن چند جمله آماده به شما کمک می‏کند، می‏توانید از قبل جملات کوتاه یا کلماتی را بروی تکه‏ ای کاغذ بنویسید و زمانی که احساس نیاز می‏کنید به آنها نگاهی بیندازید.

  • روی تلفظ تمرکز کنید

هنگامی که با خود و یا جلوی آینه صحبت می‏کنید، به تلفظ کلمات دقت داشته باشید. مطمئن شوید که بروی قسمت‏های صحیحی از کلمه تاکید می‏کنید و تمرکزتان را تنها بروی گرامر و دستور زبان نگذارید. شاید با برداشتن تمام تمرکز از روی دستور زبان، جملاتتان از لحاظ گرامری دچار اشتباه بشوند، اما ایرادی ندارد.

اگر به جای گرامر صحیح بروی تلفظ صحیح تمرکز کنید، همچنان توسط شنونده درک می‏شوید و روان‏تر به نظر می‏رسید. می‏توانید گرامر جمله‏ ها را در آینده و زمانی که گرامر را بهتر یاد گرفتید تصحیح کنید.

  • تکنیک پیچاندن زبان را امتحان کنید

زبان پیچان ها جملاتی هستند که گفتن سریع آنها دشوار است. واژه tongue-twister به معنای “زبان-پیچان” به جملاتی گفته می‌شود که بیانشان مشکل است. برای نمونه جمله “شیش سیخ کباب سیخی شیش هزار” یک نمونه زبان پیچان فارسی است. هدف زبان پیچان‏ ها کمک به تلفظ بی ‏نقص انگلیسی است. تغییرات نامحسوس موجود در کلمات موجود در جمله باعث می‏شود که کلمات معنا، ظاهر و مطمئنا تلفظ متفاوتی داشته باشند:

peter piper picked a peck of pickled peppers : پیتر پایپر مقداری فلفل ترشی برداشت. (تلفظ انگلیسی: پیتِر پایپِر پیکد اِ پِک آو پیکِلد پِپِرز)

she sells seashells on the seashore : او از ساحل صدف‏های دریایی برداشت. (تلفظ انگلیسی: شی پیکد سی شِلز آن دِ سی شُر)

  • گوش بدهید و تکرار کنید

به برنامه ‏های انگلیسی گوش بدهید. بخش کوتاهی از یک برنامه را انتخاب کنید و کلمه به کلمه‏ ی آن را تکرار کنید.

تلاش کنید تا کلمات را با همان لحن، همان سرعت و همان لهجه (اگر می‏توانید) ادا کنید. اشکالی ندارد اگر از چند کلمه جا بمانید، مهم این است که به صحبت کردن ادامه بدهید.

  • با آهنگ‏ های انگلیسی همخوانی کنید

همخوانی کردن با آهنگ‏های انگلیسی مورد علاقه‏ تان به روان‏تر شدنتان در انگلیسی کمک می‏کند. برای اینکه بتوانید کلمات انگلیسی را کاملا صحیح تلفظ کنید، باید عضلات حنجره تان را برای ایجاد آن صداها تمرین بدهید.

با صحبت کردن هم می‏توان عضلات را تمرین داد، اما هنگام آهنگ خواندن اصوات واضح‏تر و بلندتر ادا می‏شوند که منجر به یک تمرین حسابی برای عضلات حنجره‏ تان می‏شود.

تلفظ صحیح کلمات در یادگیری انگلیسی به مهمی یادگیری کلمات و گرامر است. نکته‏ ها و تکنیک‏ های ارائه شده در بالا مطمئنا به شما در تقویت کردن مهارت تلفظتان کمک خواهد کرد.

Subscribe
Notify of
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات