راهنمای کامل آزمون آیلتس همراه با 20 نکته طلایی

راهنمای کامل آزمون آیلتس همراه با 20 نکته طلایی

اگر تصمیم دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید و دنبال راهنمای کامل آزمون آیلتس هستید، بعد از خوندن این مطلب تمام موارد مهم و مورد نیاز رو متوجه خواهید شد. تو مطلب راهنمای کامل آزمون آیلتس همراه با 20 نکته طلایی به معرفی آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال، ساختار، جزئیات و قوانین این آزمون و همچنین نکات مهم برای بدست آوردن نمره ایده آل میپردازیم.

درباره آزمون آیلتس

آیلتس (IELTS) که مخفف International English Language Testing System هست مشهورترین آزمون مهارت سنجی سطح زبان انگلیسی برای تحصیل ، کار و مهاجرت در جهان محسوب میشه که سالانه بطور میانگین 3 میلیون زبان آموز در اون شرکت میکنند. در آزمون آیلتس توانایی و سطح زبان شرکت کنندگان بر اساس نمره ای در بازه ۱ تا ۹ محاسبه و مشخص میشه.

به طور کلی آزمون آیلتس سه نوع داره:

  1. آزمون آیلتس آکادمیک: آیلتس آکادمیک مختص افرادی هست که قصد تحصیل در موسسات آموزشی و دانشگاه های انگلیسی زبان رو دارند.
  2. آزمون آیلتس جنرال: آیلتس جنرال مختص افرادی هست که قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا یا افرادی که تصمیم به تحصیل در دوره قبل از دانشگاه یا کار در این کشورها رو دارند.
  3. آزمون آیلتس لایف اسکیلز: آیلتس لایف اسکیلز مختص افرادی هست که باید مهارت های گفتاری و شنیداری زبان انگلیسی خودشون رو در چارچوب مرجع مشترک زبان های اروپایی (CEFR) در سطوح A2 ، A1 یا B1 ثابت کنند. این نوع آیلتس در سال 2016 برای افرادی که قصد اقامت در بریتانیا رو دارند معرفی شد.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

به غیر از مواردی که در بالا ذکر شد، تنها تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش ریدینگ و رایتینگ این آزمون هست که در ادامه بطور مفصل به اون اشاره میکنیم.

قسمت های مختلف آزمون آیلتس

بطور کلی آزمون آیلتس شامل چهار قسمت ریدینگ یا مهارت خواندن، لیسنینگ یا مهارت شنیداری، رایتینگ یا مهارت نوشتاری و اسپیکینگ یا مهارت گفتاری میشه که در ادامه با جزئیات کامل اونها آشنا میشیم.

بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک

بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک شامل 40 سوال هست که برای سنجش طیف گسترده ای از مهارت های خواندن و درک مطلب طراحی شده. مواردی که در این قسمت ارزیابی میشه عبارتند از: درک اصطلاحات، ایده های اصلی، جزئیات و استدلالهای منطقی متن و همچنین تشخیص نظرات ، نگرش ها و اهداف نویسندگان متن.

این بخش شامل 3 متن طولانی استدلالی یا توصیفی برگرفته از کتاب، ژورنال علمی، مجله و روزنامه هست که برای مخاطب غیر متخصص انتخاب شده اند. هرچند ماهیت این متون علمی و تخصصی هست، ولی شما برای درک اونها نیازی به اطلاعات تخصصی و پیچیده ندارید. معمولاً اولین متن کمی ساده تر و سومین متن کمی پیچیده تر هست.

حواستون باشه که برای وارد کردن پاسخ ها به برگه پاسخ نامه وقت اضافی ندارید و باید در یک ساعت تمام موارد رو تکمیل کنید. در ضمن هر کدوم از سوالها یک نمره داره.

بخش ریدینگ آیلتس جنرال

بخش ریدینگ آیلتس جنرال هم بطور مشابه شامل 40 سوال و 60 دقیقه زمان میشه. در واقع تفاوت اصلی ریدینگ جنرال و آکادمیک، ماهیت متن های این قسمت محسوب میشه.

متون ریدینگ آیلتس جنرال عموماً شامل چکیده ای از یک کتاب، مجله، روزنامه، اطلاعیه، آگهی تبلیغاتی، دفترچه راهنما و یا نوعی دستورالعمل هست. اینها مواردی هستند که شما احتمالاً در زندگی روزمره در یک محیط انگلیسی زبان با اونها روبرو میشید.

5 نکته طلایی برای موفقیت در بخش ریدینگ آیلتس

1. دستورالعمل ها رو با دقت بررسی کنید.

بعضی از آیتم های ریدینگ آیلتس شما رو ملزم به استفاده از کلمات داخل متن میکنه. در برخی آیتم ها هم باید حتماً از کلمات متفاوتی استفاده کنید. پس حتماً دستورالعمل های هر بخش رو به دقت بخونید و از چیزی که از شما خواسته شده کاملاً مطمئن بشید.

2. اگر معنی برخی کلمات رو نمیدونید، استرس نگیرید.

زبان انگلیسی زبان مادری شما نیست، پس طبیعی هست که با برخی کلمات و اصطلاحات ناآشنا باشید. اگر با کلمه ای برخورد کردید که معنی اون رو نمیدونستید، سعی کنید مفهوم کلی جمله رو درک کنید و به محتمل ترین جواب اشاره کنید.

3. از زمان بدرستی استفاده کنید.

برای بخش ریدینگ آیلتس یک ساعت فرصت خواهید داشت. هر بخش رو در 20 دقیقه تموم کنید و مطمئن بشید که حداقل 3-4 دقیقه در انتهای هر بخش برای انتقال و مرور پاسخ هاتون وقت دارید.

4. هیچ سوالی رو بدون پاسخ نگذارید.

حتی اگر جواب سوالی رو نمیدونید اون رو بدون پاسخ رها نکنید. پاسخ های نادرست نمره منفی ندارند، پس حدس بزنید و محتمل ترین جواب رو بنویسید. ممکنه شانس با شما باشه و نمره اون سوال رو بگیرید، اگر هم این اتفاق نیفتاد چیزی رو از دست ندادید.

5. بخونید، بخونید، بخونید!

قبل از آزمون هر روز حداقل یک ساعت متن ها آمادگی آزمون آیلتس و موارد مشابه رو بخونید. هر چقدر بیشتر بخونید، دایره لغات شما وسیعتر میشه و در نتیجه آزمون برای شما ساده تر خواهد شد.

بخش لیسنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال بر خلاف بخش ریدینگ سوالات مشابهی دارند. لیسنینگ آیلتس شامل ۴ بخش و هر بخش شامل 10 سوال میشه (مجموعاً 40 سوال). شما برای پاسخگویی به سوالات حدوداً ۳۰ دقیقه و برای انتقال جواب ها به پاسخ نامه 10 دقیقه زمان دارید.

بخش های ۱ و ۲ عموماً محتوای روزمره و اجتماعی دارند و بخش های ۳ و ۴ محتوای نسبتاً علمی و آکادمیک. در مجموع در لیسنینگ آیلتس به دو مونولوگ و دو گفتگو گوش میکنید.

حواستون باشه که در این بخش شما فقط یکبار شانس شنیدن فایلهای صوتی رو دارید.

5 نکته طلایی برای موفقیت در بخش لیسنینگ آیلتس

1. جواب ها رو در وقفه های بین قسمت ها به پاسخ نامه منتقل نکنید.

در انتهای بخش لیسنینگ 10 دقیقه زمان دارید تا تمام جواب ها رو به برگه پاسخ نامه منتقل کنید. پس از وقفه بین هر قسمت برای خوندن سوالات قسمت بعدی استفاده کنید تا در زمان شنیدن مکالمه بعدی، نکات مورد نظر در سوالات رو بلافاصله تشخیص بدید.

2. هنگام گوش دادن، روی دیکته کلمات یا گرامر تمرکز نکنید.

شما میتونید دیکته صحیح کلمات و گرامر رو در پایان بخش لیسنینگ و هنگام انتقال جواب ها به برگه پاسخ نامه بررسی و تصحیح کنید. پس زمان گوش دادن، حواس خودتون رو به این دو مورد پرت نکنید.

3. دستورالعمل ها و سوالات رو با دقت بخونید.

شاید فکر کنید همه شرکت کنندگان این کار رو انجام میدند، ولی استرس آزمون و کمبود وقت باعث میشه بسیاری افراد به دستورالعمل ها و مفهوم نهایی سوالات توجه نکنند. پس عجله نکنید، وقت بگذارید تا کاملاً متوجه بشید که چه چیزی از شما خواسته شده و چه کاری باید انجام بدید.

4. پاسخ ها رو روی برگه آزمون چک نویس کنید.

زمانی که به مکالمات صوتی گوش میدید، بدون نگرانی در مورد دیکته کلمات و گرامر، جواب ها رو روی برگه آزمون بنویسید. همونطور که گفته شد در انتها 10 دقیقه وقت برای انتقال جواب ها و تصحیح اشکالات احتمالی دارید.

5. در انتها حتماً دیکته کلمات و گرامر رو بررسی کنید.

حتماً قبل از تحویل دادن پاسخ نامه املا و ساختارهای گرامری رو بررسی کنید.

بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک

بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک شامل 2 قسمت مجزا (تسک 1 و 2) میشه و شما برای نوشتن این دو متن در مجموع یک ساعت وقت دارید.

در قسمت اول یا تسک 1 از شما خواسته میشه تا اطلاعات بصری (جدول، نمودار، چارت) رو در 150 کلمه به زبان خودتون توصیف کنید. برای اینکار حدوداً 20 دقیقه زمان دارید.

در قسمت دوم یا تسک 2 از شما خواسته میشه تا یک متن استدلالی و رسمی درباره یک دیدگاه، نظریه یا مشکل در 250 کلمه بنویسید. عموماً شما در این قسمت باید راه حلی ارائه بدید، مشکلی رو بررسی کنید، نظرات موافق و مخالف رو تحلیل کنید یا ایده ای رو به چالش بکشید. برای اینکار حدوداً 40 دقیقه زمان دارید.

حواستون باشه که هر دو قسمت رایتینگ آیلتس آکادمیک باید در قالب رسمی و فرمال نوشته بشه.

بطور کلی نمره بخش رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای زیر محاسبه میشه:

  • ارائه پاسخ مرتبط با موضوع.
  • انسجام و ارتباط منطقی بین بخش های متن نوشته شده.
  • سطح و گستردگی دایره لغات.
  • درستی و گستردگی گرامر مورد استفاده.

بخش رایتینگ آیلتس جنرال

بخش رایتینگ آیلتس جنرال هم شامل 2 قسمت متفاوت میشه و شما برای نوشتن این دو متن در مجموع 60 دقیقه وقت دارید.

در قسمت اول یا تسک 1 از شما خواسته میشه تا به عنوان مثال نامه ای برای درخواست اطلاعات یا توضیح دادن یک موضوع در 150 کلمه بنویسید. لحن و ساختار این نامه میتونه شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشه و برای اینکار حدوداً 20 دقیقه زمان دارید.

قسمت دوم یا تسک 2 رایتینگ آیلتس جنرال رویکرد و ساختار مشابهی با آیلتس آکادمیک داره. با این تفاوت که متن شما میتونه لحن و ساختاری نسبتاً شخصی داشته باشه.

5 نکته طلایی برای موفقیت در بخش رایتینگ آیلتس

1. از سبک نوشتاری مناسب استفاده کنید.

در نوشتن متون آکادمیک حتماً از سبک رسمی استفاده کنید. استفاده از زمان سوم شخص مفرد، حالت مجهول و افعال و کلمات نسبتاً رسمی و غیر تکراری در سبک و ساختار متن شما تاثیر بسزایی داره.

2. به سوال و موضوع مطرح شده پاسخ بدید.

تا زمانیکه به سوال و موضوع خواسته شده پاسخ بدید، جواب درست یا غلطی وجود نداره. یادتون باشه که در آزمون آیلتس مهارتهای زبانی شما ارزیابی میشه، نه ایده ها و طرز تفکر شما.

3. مختصر و مفید بنویسید.

در رایتینگ آیلتس جملات کوتاه و مرتبط با موضوع همراه با ساختار گرامری صحیح برنده هستند. هیچوقت از نوشتن جملات نامربوط برای پر کردن صفحه استفاده نکنید.

4. از قالب و ساختار اصولی استفاده کنید.

نوشتن متون آکادمیک و رسمی قالب خاص و در عین حال ساده ای داره. حتماً از پاراگراف های مجزا شامل مقدمه، بدنه یا قسمت اصلی نوشته و همچنین نتیجه گیری استفاده کنید.

ساختار رایتینگ

5. در پاسخ نامه های رسمی تمرین کنید.

قبل از آزمون حتماً از پاسخ نامه رسمی رایتینگ آیلتس برای تمرین استفاده کنید تا به صورت چشمی با حجم 150 و 250 کلمه آشنا بشید.

بخش اسپیکینگ آیلتس

در بخش اسپیکینگ آیلتس که در هر دو نوع آکادمیک و جنرال یکسان هست مصاحبه ای بین 11 تا 14 دقیقه با یک ممتحن دوره دیده دارید. این مصاحبه شامل ۳ بخش هست و توسط ممتحن ضبط میشه.

بخش اول – در این قسمت که بین 4 تا 5 دقیقه طول میکشه، ممتحن از شما سوالات کلی در مورد خود شما و مباحثی مثل خانواده، دوستان، شغل، تحصیلات و علایق میپرسه.

بخش دوم – در این قسمت به شما یک کارت داده میشه و شما باید در مورد موضوع ذکر شده در اون صحبت کنید. شما یک دقیقه فرصت دارید تا برای پاسخگویی آماده بشید و در نهایت تا دو دقیقه راجع به اون موضوع صحبت کنید.

بخش سوم – در این قسمت که بین 4 تا 5 دقیقه طول میکشه، سوالات مفهومی و انتزاعی بیشتری در مورد موضوع بخش دوم از شما پرسیده میشه و شما این فرصت رو دارید که موضوع رو بصورت گسترده تر برای ممتحن تشریح کنید.

5 نکته طلایی برای موفقیت در بخش اسپیکینگ آیلتس

1. با ممتحن ارتباط برقرار کنید.

به یاد داشته باشید که در بخش اسپیکینگ آیلتس دانش عمومی و ایده های شما مورد سنجش قرار نمیگیره، بلکه ارزیابی توانایی شما در برقراری ارتباط موثر با طرف مقابل هدف اصلی این بخش هست.

2. قبل از صحبت کردن، گوش کنید.

این مورد نکته ای هست که باید در تمام زندگی رعایت کنیم، بخصوص در بخش اسپیکینگ آیلتس. حتی اگر با سوال مشابهی که قبلاً تمرین کردید مواجه شدید، حتماً اجازه بدید تا ممتحن سوالش رو کاملاً مطرح کنه و بعد با روی خوش به سوال پاسخ بدید.

3. به صحبت کردن ادامه بدید.

به هیچ عنوان ساکت نمونید، حتی اگر جواب سوال رو نمیدونید! هر چقدر بیشتر صحبت کنید، نمره بالاتری میگیرید. به عنوان مثال میتونید به ممتحن بگید “راستش تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم، ولی اگه بخوام بطور کلی در موردش حرف بزن …”.

4. از موضوع بحث خارج نشید.

اگر این کار رو انجام بدید، به نظر میرسه که سوال رو متوجه نشده اید. پس حتماً درباره موضوع مطرح شده صحبت کنید. اگر کلمه ای رو متوجه نشدید و یا سوال رو بدرستی نشنیدید، محترمانه از ممتحن درخواست کنید که اون رو براتون تکرار کنه.

5. از تکرار کلمات پرهیز کنید.

تا حد امکان روان صحبت کنید و از تمام کلماتی که یاد گرفته اید استفاده کنید. سعی کنید گستردگی دایره لغات خودتون رو با تکرار نکردن مداوم کلمات به ممتحن نشون بدید.

امیدواریم تو این مطلب با آزمون آیلتس بطور کامل آشنا شده باشید. اگر هنوز هم سوالی در این زمینه دارید، حتماً برای ما کامنت بگذارید.

نگارش شده توسط سایت آموزش زبان انگلیسی روزانه

0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مطالب مشابه