کاربرد و تفاوت going to و will در زبان انگلیسی

نوشته شده توسط انگلیسی روزانه
21591 بازدید
کاربرد و تفاوت going to و will در زبان انگلیسی

تو این مطلب به بررسی کاربرد و تفاوت going to و will در زمان آینده ساده میپردازیم که باعث گیج شدن خیلی از زبان آموزها میشه.

تفاوت going to و will

1. تفاوت اول: برای بیان کارها یا اتفاقاتی که از قبل برنامه ریزی شدن از going to استفاده میکنیم ولی برای کارها یا اتفاقاتی که بصورت ناگهانی و در لحظه تصمیم گیری میشن از will. برای درک بهتر به مثال های زیر توجه کنین:

We are going to have lunch together tomorrow.

فردا قراره باهم ناهار بخوریم. (از قبل ناهار فردا رو برنامه ریزی کردیم و میدونیم که فردا همچین قراری داریم)

Are you going to visit London when you are in England?

وقتی رفتی انگلیس قراره لندن رو هم ببینی؟ (از الان برنامه ریزی کردی که بعداً اینکار رو انجام بدی؟)

Is Tara going to buy a new car soon?

تارا قراره بزودی ماشین جدید بخره؟ (تصمیم گرفته اینکار رو بکنه در آینده؟)

کافه انگلیسی

It’s hot here! I will open the window.

اینجا گرمه! پنجره رو باز میکنم. (چون اینجا گرمه همین الان تصمیم گرفتم که پنجره رو باز کنم)

I’m thirsty! I think I will buy a drink.

تشنمه! فکر کنم یک نوشیدنی بخرم. (چون تشمنه همین الان تصمیم گرفتم که نوشیدنی بخرم)

مشاهده مطلب زمان آینده ساده با going to در زبان انگلیسی

نکته: خیلی اوقات در مکالمه going to بصورت gonna تلفظ میشه.

2. تفاوت دوم: برای پیش بینی های نسبتاً منطقی و مطمئن در مورد اتفاقاتی که قراره تو آینده رخ بده (بر اساس مدارک و شواهد) از going to استفاده میکنیم ولی برای پیش بینی هایی که بر اساس تجربه و نظر شخصی خودمون هست از will. به مثال های زیر دقت کنین:

I think Real Madrid will win the game.

فکر کنم رئال مادرید بازی رو ببره. (هیچ مدرکی برای این پیش بینی وجود نداره و بر اساس نظر شخصی خودم هست)

Look at those black clouds. I think it is going to rain.

اون ابرهای سیاه رو ببین. فکر کنم قراره بارون بیاد. (وجود ابرهای سیاه میتونه مدرکی باشه برای اینکه قراره بارون بیاد)

نکته: خیلی اوقات برای پیش بینی آینده استفاده از going to و will درسته و تفاوت معنایی چندانی ندارن.

I think it will rain tomorrow = I think it’s going to rain tomorrow.

مشاهده مطلب زمان آینده ساده با will در زبان انگلیسی

کاربردهای will

فعل will علاوه بر کاربردهایی که تو زمان آینده ساده و موارد ذکر شده داره، برای بیان پیشنهاد، تهدید، قول و درخواست هم استفاده میشه. به مثال های زیر توجه کنین:

I will open the window.

من پنجره رو باز میکنم (پیشنهاد).

I will call your boss.

به رئیست زنگ میزنم (تهدید).

I promise I will call you tomorrow.

بهت قول میدم فردا بهت زنگ بزنم (قول).

Will you open the window?

پنجره رو باز میکنی؟ (درخواست)

نکته مهم: برای صحبت کردن در مورد زمان بندی های مشخص مثل زمان حرکت قطار، زمان شروع شدن جلسه و … به جای آینده ساده از زمان حال ساده استفاده میکنیم. مثال:

The party starts at 8 o’clock.

مهمونی ساعت 8 شروع میشه.

The bus leaves at half past nine.

اتوبوس ساعت نه و نیم حرکت میکنه.

امیدواریم تو این مطلب کاربردها و تفاوت های going to و will در زبان انگلیسی رو بخوبی متوجه شده باشین. در صورتیکه هنوز سوالی در این زمینه دارین، حتماً زیر این صفحه برای ما کامنت بگذارین.

نگارش شده توسط سایت آموزش زبان انگلیسی روزانه

۳۵ کامنت

لیلا مهر ۲۱, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

خیلی عالی بود بدردم خورد ممنوووون

پاسخ دادن
الناز مهر ۲۶, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

آیا این درسته که وقتی از be going to استفاده میشه در صورتی که فعل ماgo باشه باید تبدیل به present preface بشه؟؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

خیر، ولی میتونین فعل go رو حذف کنین و فقط از be going to استفاده کنین

پاسخ دادن
آرین دی ۸, ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱

عالییی

پاسخ دادن
Zhrw مهر ۳۰, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

The ceiling in this room looks as if it…………….. down.

A) will fall

B) is going to fall

کدوم درسته؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

گزینه B

پاسخ دادن
Erfan آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

it was so helpful

پاسخ دادن
محمود اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

سلام استاد بزرگوار جواب این سوال چی میشه؟
Do you think the fire was an accident? Yes, it ………….. an accident?
A. would have been
B.might have been
C.should be
D.might be

پاسخ دادن
رها آبان ۴, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

بسیاااار بسیارررر عالی خیلی ممنونم

پاسخ دادن
نوشینی فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

عالی بود

پاسخ دادن
مهدی آبان ۱۷, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

عالی. مفید بود ممنون

پاسخ دادن
سهند آبان ۱۹, ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵

چقدر عالی و خوب توضیح دادید. بعد از مدتها زبان خوندن تازه تفاوت این دو عبارت رو فهمیدم 🙂

پاسخ دادن
روژینا آبان ۲۲, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶

عالی بود
فقط بعضی وقتا دیدم که با اینکه با برنامه ریزی قبل پیش میره ولی ازwillاستفاده میشه چرا؟
و اینکه کدوم برای آینده ی دور و کدوم برای آینده نزدیک به کار میره

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۲۳, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱

هر دو مورد میتونن بدون تغییر معنی بجای هم استفاده بشن، ولی از نظر گرامری استفاده از going to وقتی که از قبل برنامه ریزی شده توصیه میشه.
در نهایت شما تو مکالمه هر کدوم رو استفاده کنین فرقی نمیکنه، ولی استفاده صحیح باعث زیباتر شدن جملاتتون میشه.

پاسخ دادن
صبا آبان ۲۴, ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

There is a good movie on tv tonight
I knoe i……. watch it
Will watch میشه یا im gonna?

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۲۶, ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳

چون از الان میدونین امشب میخواین این فیلم رو ببینین از going to یا gonna استفاده میشه.

پاسخ دادن
پری آبان ۲۵, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

خیلی خوب بود مرسی

پاسخ دادن
مائده آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

وقتی حرف از پیش بینی هست من گاهی وقت ها دیدم هم از will استفاده میشه و هم از going to
میشه لطف کنین و بگین که چرا؟ مگه نمیگیم پیش‌بینی بخوایم بکنیم از نظر شخصی از will استفاده می‌کنیم.. در حالی ک برای پیش‌بینی های منطقی و حتمی از going to.. ولی چرا در مواقعی مثلا برای پیش بینی آب و هوا که حتمی نیست از going to استفاده میشه؟
ممنون از مطالب خوبتون 💜

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آذر ۷, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶

همونطور که تو یکی از نکات توی مطلب اشاره شده خیلی اوقات برای پیش بینی آینده استفاده از هر دو عبارت going to و will درسته و تفاوت معنایی چندانی ندارن.

پاسخ دادن
مائده آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

آیا برای دستور دادن فقط از will استفاده میشه یا going to هم استفاده میشه؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آذر ۷, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸

برای دستور دادن معمولا از حالت imperative که همون شکل ساده فعل هست استفاده میشه. ولی در صورتی که بخواین دستوری در مورد زمان آینده بدین going to بار دستوری بیشتری داره و یعنی تو حتما باید اینکار رو بکنی.

پاسخ دادن
رضا آذر ۱۲, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

it’s so useful , thanks so much. teacher ✌✋

پاسخ دادن
Saba آذر ۱۴, ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

It was Informative

پاسخ دادن
Rahaww دی ۲, ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

Thanks for your useful information 💞

پاسخ دادن
على جاسب دی ۶, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

خیلى مطلب مهمى بود متشکرم❤️

پاسخ دادن
Soheil دی ۱۷, ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

I feel really tired.I think I ……to bed
A,will go
B,am going to go
C,am going

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه دی ۱۷, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲

گزینه b و c هیچ تفاوتی با هم ندارن. تو این سوال داریم میگیم “من واقعاً خسته ام، فکر کنم برم بخوابم” و از اونجایی که داریم این تصمیم رو الان بخاطر خسته بودنمون میگیریم گزینه a و استفاده از will درسته.

پاسخ دادن
بهناز دی ۲۲, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷

عالی بود و کامل

پاسخ دادن
امین بهمن ۳۰, ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

ممنون من امتحان دارم خیلی به دردم خورد انشاء الله نمره ی خوبی بگیرم

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه اسفند ۱, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

ایشالا

پاسخ دادن
بابابزرگ اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

تا به حال سه بار خوندم یادم رفته امیدوارم الان خوندم دیگه یادم نره

پاسخ دادن
Negt اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

ممنون خیلی خوب توضیح دادین.
فقط اگه همین الان برای یک ساعت دیگه یک تصمیم بگیریم از چی استفاده میشه؟؟؟؟

پاسخ دادن
Nava فروردین ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

It was so useful and helpful
Thanks a million.

پاسخ دادن
Fm فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

دستتون درد نکنه عالی بود👌

پاسخ دادن