کاربرد و تفاوت going to و will در زبان انگلیسی

نوشته شده توسط انگلیسی روزانه
۶۷,۶۵۱ بازدید
کاربرد و تفاوت going to و will در زبان انگلیسی

در این مطلب قصد داریم کاربرد و تفاوت going to و will در زمان آینده ساده رو بصورت کامل و همراه با مثال بررسی کنیم. انتخاب بین این دو فعل کمکی برای بیان اتفاقات در زمان آینده اغلب باعث گیج شدن زبان آموزها میشه، هرچند یادگیری کاربرد اونها بسیار سادست.

تفاوت going to و will چیه؟

این دو فعل کمکی در زمان آینده ساده دو تفاوت عمده و اساسی دارن که در ادامه با بررسی مثال های متعدد اونها رو یاد میگیریم.

تفاوت اول

برای بیان کارها یا اتفاقاتی که از قبل برنامه ریزی شدن از going to استفاده میکنیم، ولی برای مواردی که بصورت ناگهانی و در لحظه تصمیم گیری میشن فعل کمکی will رو بکار میبریم. برای درک بهتر این تعاریف به مثال های زیر توجه کنین:

We are going to have lunch together tomorrow.

فردا قراره باهم ناهار بخوریم. (از قبل ناهار فردا رو برنامه ریزی کردیم و میدونیم که همچین قراری داریم)

Are you going to visit London when you are in England?

وقتی رفتی انگلیس قراره لندن رو هم ببینی؟ (از الان برنامه ریزی کردی که بعداً اینکار رو انجام بدی؟)

Is Tara going to buy a new car soon?

تارا قراره بزودی ماشین جدید بخره؟ (تصمیم گرفته اینکار رو در آینده انجام بده؟)

It’s hot here! I will open the window.

اینجا گرمه! پنجره رو باز میکنم. (چون اینجا گرمه همین الان تصمیم گرفتم که پنجره رو باز کنم)

I’m thirsty! I think I will buy a drink.

تشنمه! احتمالاً یک نوشیدنی بخرم. (چون تشنه هستم همین الان تصمیم گرفتم که نوشیدنی بخرم)

مشاهده مطلب کاربرد و گرامر زمان آینده ساده با going to در زبان انگلیسی

نکته: گاهی اوقات در مکالمات غیر رسمی going to بصورت gonna تلفظ میشه.

تفاوت دوم

معمولاً برای پیش بینی های نسبتاً منطقی و مطمئن در مورد اتفاقاتی که قراره در آینده رخ بده (بر اساس مدارک و شواهد) از going to استفاده میکنیم. ولی برای پیش بینی هایی که بر اساس تجربه و نظر شخصی خودمون هست will رو بکار میبریم. به مثال های زیر دقت کنین:

I think Real Madrid will win the game.

فکر کنم رئال مادرید بازی رو ببره. (هیچ مدرکی برای این پیش بینی وجود نداره و بر اساس نظر شخصی خودم هست)

Look at those black clouds. I think it is going to rain.

اون ابرهای سیاه رو ببین. فکر کنم قراره بارون بیاد. (وجود ابرهای سیاه میتونه مدرکی برای باریدن بارون باشه)

نکته: اکثر اوقات در پیش بینی های آینده استفاده از هر دو فعل کمکی going to و will صحیح بوده و تفاوت معنایی چندانی با هم ندارن.

I think it will rain tomorrow = I think its going to rain tomorrow.

مشاهده مطلب کاربرد و گرامر زمان آینده ساده با will در زبان انگلیسی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی

کاربردهای بیشتر will

فعل کمکی will علاوه بر کاربردهایی که در زمان آینده ساده و موارد ذکر شده داره، برای بیان پیشنهاد، تهدید، قول و درخواست هم استفاده میشه. به مثال های زیر توجه کنین:

I will open the window.

من پنجره رو باز میکنم (پیشنهاد).

I will call your boss.

با رئیست تماس میگیرم (تهدید).

I promise I will call you tomorrow.

بهت قول میدم فردا بهت زنگ بزنم (قول).

Will you open the window?

پنجره رو باز میکنی؟ (درخواست)

نکته مهم: برای صحبت کردن در مورد زمان بندی های مشخص مثل زمان حرکت قطار، زمان شروع شدن جلسه یا امتحان و … به جای زمان آینده ساده از زمان حال ساده استفاده میکنیم. مثال:

The party starts at 8 o’clock.

مهمونی ساعت 8 شروع میشه.

The bus leaves at half past nine.

اتوبوس ساعت نه و نیم حرکت میکنه.

مشاهده مطلب کاربرد و گرامر زمان حال ساده در زبان انگلیسی

امیدواریم در این مطلب کاربردهای مختلف و تفاوت going to و will در زبان انگلیسی رو بخوبی متوجه شده باشین. در صورتیکه هنوز سوالی در این زمینه دارین، حتماً در بخش نظرات این صفحه به اشتراک بگذارین تا پاسخگوی شما باشیم.

نظری در مورد این مطلب دارین؟

۶۹ نظر از کاربران

لیلا مهر ۲۱, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

خیلی عالی بود بدردم خورد ممنوووون

پاسخ دادن
Mahdi تیر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

یه سوالی دارم مثلاً چطور میشه برا ساعت از wilوgoing to استفاده کنیم

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه تیر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷

شما میتونین ساعت رو همراه با هر زمانی در جمله بیارین:
I will call you at 8
I’m going to call you at 8

پاسخ دادن
محمد شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۲

اینده

پاسخ دادن
الناز مهر ۲۶, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

آیا این درسته که وقتی از be going to استفاده میشه در صورتی که فعل ماgo باشه باید تبدیل به present preface بشه؟؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

خیر، ولی میتونین فعل go رو حذف کنین و فقط از be going to استفاده کنین

پاسخ دادن
آرین دی ۸, ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱

عالییی

پاسخ دادن
Zhrw مهر ۳۰, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

The ceiling in this room looks as if it…………….. down.

A) will fall

B) is going to fall

کدوم درسته؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

گزینه B

پاسخ دادن
Erfan آبان ۱, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

it was so helpful

پاسخ دادن
محمود اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

سلام استاد بزرگوار جواب این سوال چی میشه؟
Do you think the fire was an accident? Yes, it ………….. an accident?
A. would have been
B.might have been
C.should be
D.might be

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه خرداد ۱۲, ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷

گزینه A

پاسخ دادن
رها آبان ۴, ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱

بسیاااار بسیارررر عالی خیلی ممنونم

پاسخ دادن
نوشینی فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

عالی بود

پاسخ دادن
مهدی آبان ۱۷, ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

عالی. مفید بود ممنون

پاسخ دادن
سهند آبان ۱۹, ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵

چقدر عالی و خوب توضیح دادید. بعد از مدتها زبان خوندن تازه تفاوت این دو عبارت رو فهمیدم 🙂

پاسخ دادن
روژینا آبان ۲۲, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶

عالی بود
فقط بعضی وقتا دیدم که با اینکه با برنامه ریزی قبل پیش میره ولی ازwillاستفاده میشه چرا؟
و اینکه کدوم برای آینده ی دور و کدوم برای آینده نزدیک به کار میره

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۲۳, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱

هر دو مورد میتونن بدون تغییر معنی بجای هم استفاده بشن، ولی از نظر گرامری استفاده از going to وقتی که از قبل برنامه ریزی شده توصیه میشه.
در نهایت شما تو مکالمه هر کدوم رو استفاده کنین فرقی نمیکنه، ولی استفاده صحیح باعث زیباتر شدن جملاتتون میشه.

پاسخ دادن
صبا آبان ۲۴, ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

There is a good movie on tv tonight
I knoe i……. watch it
Will watch میشه یا im gonna?

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آبان ۲۶, ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳

چون از الان میدونین امشب میخواین این فیلم رو ببینین از going to یا gonna استفاده میشه.

پاسخ دادن
پری آبان ۲۵, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

خیلی خوب بود مرسی

پاسخ دادن
مائده آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

وقتی حرف از پیش بینی هست من گاهی وقت ها دیدم هم از will استفاده میشه و هم از going to
میشه لطف کنین و بگین که چرا؟ مگه نمیگیم پیش‌بینی بخوایم بکنیم از نظر شخصی از will استفاده می‌کنیم.. در حالی ک برای پیش‌بینی های منطقی و حتمی از going to.. ولی چرا در مواقعی مثلا برای پیش بینی آب و هوا که حتمی نیست از going to استفاده میشه؟
ممنون از مطالب خوبتون 💜

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آذر ۷, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶

همونطور که تو یکی از نکات توی مطلب اشاره شده خیلی اوقات برای پیش بینی آینده استفاده از هر دو عبارت going to و will درسته و تفاوت معنایی چندانی ندارن.

پاسخ دادن
مائده آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

آیا برای دستور دادن فقط از will استفاده میشه یا going to هم استفاده میشه؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه آذر ۷, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸

برای دستور دادن معمولا از حالت imperative که همون شکل ساده فعل هست استفاده میشه. ولی در صورتی که بخواین دستوری در مورد زمان آینده بدین going to بار دستوری بیشتری داره و یعنی تو حتما باید اینکار رو بکنی.

پاسخ دادن
رضا آذر ۱۲, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

it’s so useful , thanks so much. teacher ✌✋

پاسخ دادن
Saba آذر ۱۴, ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

It was Informative

پاسخ دادن
Rahaww دی ۲, ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

Thanks for your useful information 💞

پاسخ دادن
على جاسب دی ۶, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

خیلى مطلب مهمى بود متشکرم❤️

پاسخ دادن
Soheil دی ۱۷, ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

I feel really tired.I think I ……to bed
A,will go
B,am going to go
C,am going

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه دی ۱۷, ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲

گزینه b و c هیچ تفاوتی با هم ندارن. تو این سوال داریم میگیم “من واقعاً خسته ام، فکر کنم برم بخوابم” و از اونجایی که داریم این تصمیم رو الان بخاطر خسته بودنمون میگیریم گزینه a و استفاده از will درسته.

پاسخ دادن
بهناز دی ۲۲, ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷

عالی بود و کامل

پاسخ دادن
امین بهمن ۳۰, ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

ممنون من امتحان دارم خیلی به دردم خورد انشاء الله نمره ی خوبی بگیرم

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه اسفند ۱, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

ایشالا

پاسخ دادن
بابابزرگ اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

تا به حال سه بار خوندم یادم رفته امیدوارم الان خوندم دیگه یادم نره

پاسخ دادن
Negt اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

ممنون خیلی خوب توضیح دادین.
فقط اگه همین الان برای یک ساعت دیگه یک تصمیم بگیریم از چی استفاده میشه؟؟؟؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه خرداد ۱۲, ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

از اونجایی که از الان برای یک ساعت دیگه دارین تصمیم میگیرن پس دارین برای اینکار برنامه ریزی میکنین و بهتره از going to استفاده کنین.

پاسخ دادن
Nava فروردین ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

It was so useful and helpful
Thanks a million.

پاسخ دادن
Fm فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

دستتون درد نکنه عالی بود👌

پاسخ دادن
Snoor اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۲

Masterpiece

پاسخ دادن
MEHRSHAD خرداد ۱۰, ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶

درود برشما

پاسخ دادن
رکسانا خرداد ۲۷, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

سلام چه رمانی به جای اینده ساده از )حال استمراری( استفاده می کنیم؟
i leaving tomorrow

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه خرداد ۲۸, ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳

زمانی که از قبل برنامه ریزی کرده باشین برای انجام اون کار از حال استمراری استفاده میکنید. پس در نتیجه میگین:
I am leaving tomorrow

پاسخ دادن
محمد خرداد ۲۸, ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

That was so great, your explain was really helpful

پاسخ دادن
S خرداد ۳۰, ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

سلام استاد تگ کویسشن I am happy چی میشه

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه خرداد ۳۰, ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

غیر رسمی ولی رایج : I am happy, Aren’t I?
رسمی و طبق قواعد گرامر: I am happy, Am I not?

پاسخ دادن
Ali تیر ۲۰, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

thank you so much

پاسخ دادن
Negar تیر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

مرسییی عالی بود
خیلی خوب متوجه شدم:)

پاسخ دادن
فرزانه تیر ۲۵, ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

سلام
از حال ساده یا حال استمراری فقط برای زمان بندی های مشخص استفاده میشه یا کاربرد های دیگه ام داره؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه مرداد ۵, ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷

در مورد زمان آینده فقط برای زمان بندی های مشخص، ولی در کل حال ساده و حال استمراری کاربردهای مجزای خودشون رو دارن. برای یادگیری کاربردهای دیگه حال ساده و حال استمراری میتونین مطالب زیر رو مطالعه کنین:
https://dailyenglish.ir/1397/06/simple-present-tense/
https://dailyenglish.ir/1397/06/present-continuous-tense/

پاسخ دادن
Ahmadreza تیر ۳۱, ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲

I promis i will call u tomorrow
ببخشید خب اینم ک برنامه ریزی شده س یعنی داره برنامه ریزی میکنه ک فردا زنگ بزنه میشه از going to هم استفاده کرد؟؟

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه مرداد ۵, ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

تو این جمله شما همین الان دارین به طرف مقابل قول میدین که فردا بهش زنگ میزنین و این تصمیم رو الان گرفتین. اگه از going to استفاده کنین یعنی مثلاً یک ساعت پیش این تصمیم رو گرفته بودین.
از لحاظ گرامری هر دو جمله صحیح هست، فقط لحظه تصمیم گیری انجام کار متفاوته.

پاسخ دادن
مینو مرداد ۶, ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

سلام میخاستم بدونم توی این جمله will درسته یا to be going to یا حال ساده؟

……………. Want to come over for dinner tonight?

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه مرداد ۷, ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

بهترین گزینه برای جای خالی Do you هست.

پاسخ دادن
علیرضا مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

جامع ، کامل و کوتاه خیلی خوب بود ممنونم .

پاسخ دادن
Setayesh مرداد ۱۷, ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸

عالی فقط میشه لطفا بگید
نه و ربع
نه و نیم
یک ربع به نه
رو به انگلیسی بگید
ممنون❤❤

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه مرداد ۲۲, ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

a quarter past nine
half past nine
a quarter to nine

پاسخ دادن
Mahsa مرداد ۲۲, ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

If you help me with my homework, I ………. to the store with you in the afternoon

Will go میشه یا going to go ??

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه مرداد ۲۳, ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶

در شرطی نوع اول غالباً از will استفاده میشه

پاسخ دادن
M شهریور ۷, ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

?Want to come over for dinner tonight………..

ببخشید اینجا بهتر نیست از going to استفاده کنیم؟ چون گفته میخواهی امشب بیای شام؟ چون از قبل برنامه ریزی کرده.

پاسخ دادن
انگلیسی روزانه شهریور ۷, ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

فعل want یک فعل حالتی هست، یعنی به یک عمل فیزیکی اشاره نمیکنه و در نتیجه بهتره برای این سوال از Do you want یا Would you like استفاده کنید که هر دو یک معنی میدن.

پاسخ دادن
Sara مهر ۱۸, ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

Great👍🏻❤

پاسخ دادن