بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی همراه با معرفی منابع

بهترین روش های یادگیری لغات انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی، به ویژه زمانی که نوبت به یادگیری کلمات می رسه، همیشه کار آسونی نیست. خوشبختانه راه های زیادی برای یادگیری لغات انگلیسی وجود داره که بعضی از اونها حتی کمی سرگرم کننده هم هستن. در این مطلب شما رو با بهترین روش های یادگیری لغات انگلیسی آشنا می کنیم و در آخر هم راه های پیدا کردن کلمات انگلیسی جدید برای یادگیری رو معرفی می کنیم.

1. بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی با استفاده از فلش کارت

یکی از محبوب ترین و شاید بهترین روش ها برای یادگیری لغات انگلیسی استفاده از فلش کارت هست. هر فلش کارت شامل یک کلمه انگلیسی بر روی کارت، و معنی یا ترجمه کلمه در پشت کارت می شه.

برای مطالعه فلش کارت ها، به یک طرف کارت نگاه می کنیم و معنی کلمه رو می گیم. به عنوان مثال وقتی به طرف کلمه انگلیسی نگاه می کنیم باید معنی فارسی رو بگیم و بر عکس.

استفاده از فلش کارت به شما کمک می کنه تا به سرعت و به طور موثر کلمات انگلیسی رو به خاطر بسپرین. شما می تونین فلش کارت ها رو بر اساس نیاز و علاقه خودتون طراحی کنین و بارها و بارها از اونها استفاده کنین. علاوه بر این، فلش کارت ها بصورت کاغذی و دیجیتال برای خرید و یا دانلود در دسترس هستن.

مزایای فلش کارت:

  • ساختن فلش کارت خیلی سادست. برای درست کردن فلش کارت های کاغذی به کارت های یادداشت (یا تکه های کوچک کاغذ)، مداد یا خودکار، و لیست کلمات انگلیسی احتیاج دارین. برای فلش کارت های دیجیتال هم می تونین از وبسایت ها یا برنامه های موبایل و کامپیوتر کمک بگیرین.
  • فلش کارت ها تعاملی هستن، مخصوصاً اگه خودتون اونها رو بسازین. نوشتن کلمات و معانی اونها بر روی کارت ها و سازماندهی کردنشون به طور فیزیکی، مشارکت و تمرکز شما رو در یادگیری بیشتر می کنه.
  • گسترش دادن فلش کارت ها زحمت زیادی نداره. هر زمان که کلمه جدیدی برای یادگیری پیدا می کنین، می تونین به راحتی کارت جدید رو به دسته فلش کارت تون اضافه کنین.
  • یادگیری در فلش کارت بصورت تصادفی انجام می شه. تغییر دادن نظم و ترتیب کارت ها و مشاهده تصادفی کلمات، شانس شما رو در یادگیری به شدت افزایش می ده.

معایب فلش کارت:

  • ساختن فلش کارت وقت گیره. هرچند ساختن فلش کارت سادست، ولی در شروع (با توجه به حجم کلمات مورد نظرتون) می تونه بسیار زمان بر باشه.
  • فلش کارت های کاغذی فضای زیادی می گیرن. در نتیجه استفاده از اونها در محل کار، تاکسی، مترو یا اتوبوس معمولاً امکان پذیر نیست.

چجوری از فلش کارت استفاده کنیم؟

برای افزایش بازدهی این روش، فلش کارت ها باید به شیوه خاصی مورد استفاده قرار بگیرن. شیوه استفاده از فلش کارت های کاغذی و دیجیتال تا حدودی متفاوت هستن.

فلش کارت کاغذی

شما می تونین از هر نوع کارت یا کاغذ یادداشت برای ساختن فلش کارت استفاده کنین. روی هر کارت کلمه انگلیسی رو (با دیکته صحیح!) بنویسین و معنی اون رو هم در پشت کارت به زبان فارسی. همچنین می تونین نقش گرامری کلمه یا یک جمله به عنوان مثال رو هم روی کارت عنوان کنین.

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی - فلش کارت

زمانی که ساختن فلش کارت ها به پایان رسید، با استفاده از روش آبشاری اونها رو مطالعه کنین. در این روش، شما کارت ها رو در زیر مجموعه ها (دسته های کوچکتری از کارت ها) مطالعه می کنین و برای کلمات دشوارتر، وقت بیشتری رو صرف می کنین. برای آشنایی با روش آبشاری، مراحل زیر رو به دقت دنبال کنین:

1. تمام فلش کارت ها رو مطالعه کنین و اونها رو به دو دسته تقسیم کنین. یک دسته کلماتی که میدونین (آسون) و یک دسته هم کلماتی که باهاش مشکل دارین (سخت). دسته سخت رو در سمت راست دسته آسون قرار بدین.

روش استفاده از فلش کارت مرحله 1

2. در مرحله دوم، کارت های دسته سخت رو دونه دونه مطالعه کنین. کارت هایی رو که بلد بودین در دسته جدید به نام آسون 2 قرار بدین و کارت هایی که مشکل دارین رو در همون دسته سخت بزارین بمونه.

3. این کار رو با ساختن دسته های آسون دیگه (آسون 3، آسون 4، …) تا وقتی که فقط چهار – پنج کارت در دسته سخت باقی مونده ادامه بدین. در این مرحله، دسته های شما باید به این صورت تقسیم شده باشن:

روش استفاده از فلش کارت مرحله 2

4. حالا مطالعه رو مجدداً با دسته سخت شروع کنین، تا زمانی که تمام کلمات این دسته رو یاد بگیرین. ممکنه مجبور بشید چندین بار کلمات این دسته رو تا یادگیری کامل مطالعه کنین.

5. زمانی که تمام کلمات دسته سخت رو یاد گرفتین، اون رو با دسته آسون سمت چپ ادغام کنین. حالا باید تمام کلمات دسته جدید رو مطالعه کنین و کامل یاد بگیرین.

روش استفاده از فلش کارت مرحله 3

6. مرحله 5 تا زمانی که تمام کارت ها رو یاد گرفتین و فقط یک دسته باقی مونده تکرار میشه. زمانی که فقط یک دسته باقی مونده بود، شما تمام کلمات رو کاملاً یاد گرفته این.

فلش کارت دیجیتال

بعضی افراد ترجیح میدن کلمات انگلیسی رو با استفاده از فلش کارت های دیجیتال یاد بگیرن. این نوع فلش کارت ها از طریق وبسایت ها، نرم افزارها یا برنامه های موبایل قابل دسترس هستن.

وبسایت ها و برنامه های رایگان زیادی برای ساخت فلش کارت وجود داره که به نظر ما Anki و Memrise جزو بهترین ها محسوب می شن.

برنامه Anki یک نرم افزار رایگان و قابل دانلود هست که به شما اجازه میده فلش کارت های خودتون رو بسازین یا از فلش کارت های از پیش ساخته شده کاربرای دیگه استفاده کنین. این نرم افزار از سیستم SRS برای نشون دادن کارت های دشوار تر به شما استفاده میکنه (مشابه روش آبشاری).

2. بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی با استفاده از لیست کلمات

یک روش مفید دیگه برای یادگیری لغات انگلیسی، ساختن فهرستی از کلماتی که میخواین یاد بگیرین هست. لیست کلمات با فلش کارت متفاوته و تمام کلماتی که قراره مطالعه کنین، به جای کارت های جداگانه، در یک مکان قرار داره. اگه حوصله ساختن فلش کارت رو ندارین، استفاده از لیست کلمات گزینه مناسبی برای شماست.

مزایای لیست کلمات:

  • بزرگترین مزیت لیست کلمات اینه که وقتی با یک کلمه جدید مواجه می شین، به راحتی اون رو به فهرست تون اضافه می کنین.
  • می تونین از لیست تون به عنوان پایه ای برای سایر روش های مطالعه استفاده کنین. به عنوان مثال، از کلماتی که در یادگیری شون مشکل دارین فلش کارت بسازین یا در آزمون های لغات (روش سوم) استفاده کنین.
  • لیست کلمات در مقایسه با فلش کارت ها فضای کمتری اشغال می کنن. شما می تونین توضیحات 100 فلش کارت رو به راحتی در یک لیست 5 صفحه ای وارد کنین.
  • ساختن لیست کلمات خیلی سادست. برای درست کردن لیست کلمات کافیه کلمه انگلیسی، نقش گرامری و معنی فارسی رو در یک خط بنویسین.

معایب لیست کلمات:

  • مطالعه لیست کلمات خسته کنندست. بر خلاف فلش کارت ها، مرور و تمرین لیست کلمات کمی حوصله سر بر و خسته کنندست.
  • بر خلاف فلش کارت ها، تمرین و مرور لغات در لیست کلمات بصورت تصادفی اتفاق نمی افته.

چجوری از لیست کلمات استفاده کنیم؟

در این روش کلمات انگلیسی رو سمت چپ یک ورق کاغذ از بالا به پایین و همراه با شماره می نویسیم. روبروی هر کلمه نقش گرامری (یا همون اجزای گفتار در انگلیسی) مربوط به اون رو ذکر می کنیم و در نهایت معنی فارسی کلمه رو می نویسیم. به نمونه زیر توجه کنین:

روش استفاده از لیست کلمات مرحله 1

برای مطالعه لیست تکمیل شده، یک ورق کاغذ سفید روی معنی کلمات قرار بدین و اولین کلمه انگلیسی رو با صدای بلند بخونین و معنی فارسی اون رو بگین. بعد کاغذ سفید رو یک خط پایین تر ببرین و همین کار رو برای کلمه بعدی تکرار کنین. کلمات سخت رو حتماً با یک علامت مشخص کنین تا دفعات بعدی بیشتر بهشون دقت کنین.

روش استفاده از لیست کلمات مرحله 2

این کار رو بصورت بر عکس هم می تونین انجام بدین، یعنی معنی فارسی رو ببینین و کلمه انگلیسی معادل رو با صدای بلند پاسخ بدین.

3. بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی با استفاده از آزمون کلمات

یک روش مفید و سرگرم کننده ی دیگه برای یادگیری کلمات انگلیسی، آزمون لغات یا Vocabulary Quizzes هست. آزمون های کلمات بصورت سرگرم کننده و بازی (جفت کردن کلمات هم معنی، جفت کردن کلمات با عکس، داستان های تعاملی و …) و یا تست های رایج و کتبی وجود داره.

مزایای آزمون کلمات:

  • آزمون ها پیشرفت تون رو بر اساس چیزی که یاد گرفتین مشخص می کنن. آزمون های کلمات علاوه بر آموزش لغات جدید، یادگیری شما رو هم محک می زنن.
  • اکثر آزمون های آنلاین، رایگان هستن. شما می تونین به راحتی، صدها آزمون و بازی کلمات انگلیسی رایگان در سایت های آموزش زبان پیدا کنین.

معایب آزمون کلمات:

  • بازدهی آزمون لغات در مقایسه با فلش کارت و لیست کلمات به مراتب کمتره. برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیرین، این روش رو با یکی از روش های موثر یادگیری (فلش کارت و لیست کلمات) ترکیب کنین.

آزمون های آنلاین

Quizlet و Cram دو سایت با کیفیت و رایگان برای یادگیری کلمات انگلیسی هستن. هر دو سایت آزمون ها، بازی ها، لیست کلمات و فلش کارت های متنوعی رو ارائه می کنن. شما می تونین از منابع پیش ساخته سایت استفاده کنین و یا آزمون ها و لیست های خودتون رو بسازین. علاوه بر این، سایت Cram به شما اجازه می ده تا سیستم نمره دهی آزمون ها رو هم طبق سلیقه خودتون انتخاب کنین.

پیدا کردن لغات انگلیسی جدید برای یادگیری

حالا که با این 3 روش آشنا شدین، شاید از خودتون سوال کنین “کلمات انگلیسی که می خوام یاد بگیرم رو از کجا پیدا کنم؟”

• استفاده از کلماتی که می بینین یا می شنوین

یکی از کاربردی ترین راه های یادگیری کلمات جدید، فهرست کردن کلمات نا آشنا هنگام دیدن، خوندن و شنیدن هست. به عنوان مثال، دیدن فیلم ها و سریال های انگلیسی، گوش دادن به پادکست یا اخبار، خوندن روزنامه یا سایت های خبری، وبسایت ها و شبکه های مجازی انگلیسی زبان، کتاب داستان و … منابع خوبی برای جمع آوری لغات انگلیسی محسوب می شن. پس در کارهای روزمره می تونین به راحتی کلمات جدیدی برای یادگیری پیدا کنین.

• استفاده از لیست کلمات آماده

استفاده از لیست کلمات پیش ساخته در سایت های رایگانی مثل Manythings یا Vocabulary.com میتونه راهکار خوبی برای پیدا کردن بدون دردسر کلمات جدید باشه.

• استفاده از کتاب ها

استفاده از کتاب های درسی، داستان، آموزش انگلیسی و … هم راه مناسبی برای پیدا کردن لغات جدید هست. با اینکه استفاده از این روش کمی وقت گیره، ولی به شما این امکان رو می ده تا کلمات مورد نیاز رو بر اساس سلیقه خودتون فیلتر و دسته بندی کنین.

جمع بندی

روش های زیادی برای یادگیری لغات انگلیسی وجود داره که در این مطلب با بهترین روش های یادگیری لغات انگلیسی آشنا شدیم. در نهایت، شما باید تصمیم بگیرین که کدوم روش بیشترین بازدهی رو براتون داره. هر روشی رو انتخاب کردین، حواستون باشه که:

  • مغزتون رو با حفظ کردن تمام کلمات انگلیسی منفجر نکنین! بر اساس ادعای دیکشنری آکسفورد، زبان انگلیسی احتمالاً بیشترین تعداد کلمات رو در مقایسه با زبان های دیگه داره. پس یاد گرفتن تمام کلمات زبان انگلیسی تقریباً غیر ممکنه (حتی انگلیسی زبانان بومی هم تمام کلمات انگلیسی رو نمی دونن). پس در شروع، تمرکز و تلاش تون رو صرف یاد گرفتن کلمات پر استفاده و پر کاربردتر کنین.
  • از کلمات جدیدی که یاد می گیرین حتماً در جمله های مختلف استفاده کنین. برای اینکه معنی یک کلمه جدید در حافظه بلندمدت شما ثبت بشه، باید حداقل 10 بار از اون کلمه استفاده کنین.
  • خودتون رو با حفظ کردن 100 کلمه جدید در روز خسته نکنین. با یاد گرفتن دقیق و اصولی 8 تا 10 کلمه در روز شروع کنین و به مرور این تعداد رو افزایش بدین.

نگارش شده توسط سایت آموزش زبان انگلیسی روزانه

0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات