راهنمای جامع آزمون تافل

راهنمای جامع آزمون تافل

اگه به دنبال راهنمای جامع آزمون تافل (TOEFL) میگردین، مطمئناً جای درستی اومدین. تو این مقاله به معرفی آزمون تافل، جزئیات و ساختار اون، نحوه ثبت نام، معرفی کلی موضوعات و محتویات این آزمون، قوانین امتحان و نکات طلایی برای کسب امتیاز ایده آل می پردازیم.


آزمون تافل چیه؟

تافل یا به صورت کامل Test of English as a Foreign Language یه آزمون بین المللی انگلیسی به عنوان زبان خارجی هست که توسط موسسه غیر انتفاعی ETS طراحی شده. در واقع این آزمون یکی از مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای سنجش سطح توانایی افراد در استفاده از زبان انگلیسی در محیط های آکادمیک از جمله کالج ها، دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزشی هست.

یکی از رایج ترین روش های آزمون تافل که در حال حاضر در ایران هم برگزار میشه روش iBT یا اینترنتی هست. یادتون باشه که اعتبار مدرک تافل دو ساله و بعد از اون اگه بخواین مدرکتون رو برای دانشگاهی ارسال کنین، باید دوباره در این آزمون شرکت کنین و نمره جدیدی بگیرین.

خوشبختانه هیچ محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در این آزمون وجود نداره و شما میتونین هر ۱۲ روز یک بار این کار رو انجام بدین. البته توصیه ما اینه که اگه یه بار در این آزمون نمره قابل قبولی نگرفتین، قبل از اینکه دوباره هزینه کنین و در آزمون جدیدی شرکت کنین، حتماً روی نقاط ضعفتون کار کنین و حسابی وقت بذارین. تجربه ثابت کرده تکرار آزمون تافل بدون تمرین و مطالعه مجدد تغییر چشمگیری تو نمره افراد نمیده و این کار معمولاً باعث اتلاف زمان و هزینه میشه.

کدوم کشورها و موسسات آزمون تافل رو قبول میکنن؟

در حال حاضر (سال 2018) نتایج آزمون تافل توسط بیش از 10.000 موسسه آموزشی در 150 کشور پذیرفته میشه. همچنین علاوه بر دانشگاه ها، سازمان های دیگه ای مثل ادارات مهاجرت کشورهای انگلیسی زبان از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و بریتانیا، و موسسات آموزشی فنی و حرفه ای هم این مدرک معتبر رو قبول دارن.

بر اساس تحقیقی که توسط موسسه ETS انجام شده، از هر 5 مامور پذیرش، 4 نفر طبق ادعای خودشون مدرک تافل رو در مقایسه با آزمون های زبان انگلیسی مشابه، راضی کننده تر ارزیابی کرده اند.

ثبت نام تافل در ایران

آزمون تافل در ایران دقیقاً مثل بقیه کشورها برگزار میشه. تمام مهارت های این آزمون تو یه روز ارزیابی میشه و حدوداً چهار ساعت زمان میبره. تمام مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی و در سایت رسمی ETS انجام میشه. برای این کار اول باید یه حساب کاربری با مشخصات دقیق و صحیح تو این سایت درست کنین و بعد از اون میتونین مراکز و موسساتی که مجاز به برگزاری آزمون تافل در ایران هستن رو همراه با تاریخ ها و هزینه قابل پرداخت بررسی کنین. در مورد پرداخت هزینه آزمون چندتا راه دارین. کسایی که به کارت های بانکی بین المللی مثل ویزا یا مسترکارد و یا حتی پی پَل دسترسی دارن میتونن خودشون این کار رو انجام بدن. در غیر اینصورت میتونین از سایت سازمان سنجش و یا بعضی از موسساتی که مجاز به برگزاری آزمون هستن ووچر تهیه کنین و شماره ووچر رو در زمان پرداخت وارد کنین. بعد از پرداخت هزینه، کدی براتون ارسال میشه که باید روز امتحان همراه با کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت همراه با خودتون ببرین.

نتایج آزمون تافل رو چجوری به دانشگاه ها ارسال کنیم؟

زمانی که در آزمون تافل ثبت نام میکنین، این امکان هست که تا 4 نسخه رایگان برای دانشگاه های انتخابی تون ارسال کنین. موسسه ETS به هر دانشگاه یا موسسه ای که مدرک تافل رو قبول داره یه کد اختصاص میده و شما فقط باید این کد رو برای ارسال گزارش آزمون تون در حساب کاربری سایت ETS وارد کنین. در صورتی که مایل باشین گزارش آزمون رو به بیشتر از 4 دانشگاه یا موسسه ارسال کنین، باید هزینه بیشتری که در حال حاضر 20 دلار هست رو به ازای هر نسخه اضافه پرداخت کنین.

مشاهده نسخه الکترونیکی نتیجه آزمون در حساب کاربری سایت ETS حدوداً 10 روز زمان لازم داره. معمولاً دو هفته بعد از آزمون هم نسخه های چاپی برای دانشگاه های درخواست شده ارسال میشه که زمان دقیق رسیدنشون به دست دانشگاه ها به منطقه جغرافیایی اونها بستگی داره. پس حتماً جوری برنامه ریزی کنین که نتایج تا قبل از ضرب الاجل مشخص شده از طرف دانشگاه به مقصد برسه.

ساختار آزمون تافل iBT

آزمون تافل اینترنتی یا iBT از چهار بخش تشکیل شده و حدوداً 4 ساعت زمان میبره.

بخش اول: مهارت خواندن یا Reading

این بخش شامل 3 یا 4 متن تقریباً 700 کلمه ای و مجموعاً 36 تا 56 سوال هست که بسته به تعداد سوالات بین 60 تا 80 دقیقه زمان لازم داره. تو این بخش امکان مرور متن ها و سوال های قبلی وجود داره. پس با مدیریت صحیح زمان تون این امکان رو دارین که در مورد سوال های شک برانگیز کمی بیشتر فکر کنین.

بخش دوم: مهارت شنیداری یا Listening

این بخش شامل 6 تا 9 مکالمه و سخنرانی و مجموعاً 34 تا 51 سوال هست که بسته به تعداد سوالات بین 60 تا 90 دقیقه زمان نیاز داره. اکثر مواردی که تو بخش شنیداری آزمون تافل استفاده میشه با لهجه آمریکایی هست، ولی انتظار شنیدن لهجه های دیگه رو هم داشته باشین.

مهارت شنیداری آزمون تافل اصولاً شامل 2 یا 3 مکالمه 3 دقیقه ای همراه با 5 سوال چهار گزینه ای برای هر کدوم میشه. به علاوه 4 تا 6 سخنرانی 5 دقیقه ای هم در این قسمت هست که هر کدوم 6 سوال چهار گزینه ای به همراه داره. حواستون باشه که تو این بخش باید سوال ها رو همون زمان پاسخ بدین و امکان برگشتن برای مرور جواب ها وجود نداره.

بعد از تموم شدن بخش دوم، 10 دقیقه زمان استراحت دارین.

بخش سوم: مهارت گفتاری یا Speaking

این بخش شامل 6 سوال گفتاری و در مجموع 20 دقیقه زمان میشه. شما باید ابتدا به دو سوال مستقل و بعد از اون به چهار سوال ترکیبی پاسخ بدین. سوال های مستقل فقط مهارت حرف زدن و مکالمه شما رو ارزیابی میکنه و سوال های ترکیبی مهارت گفتاری شما رو با تلفیق مهارت خواندن و شنیداری می سنجه.
برای فکر کردن به جوابی که میخواین بدین حدوداً 15 الی 30 ثانیه وقت دارین و تقریباً 45 الی 60 ثانیه هم برای ضبط کردن جوابتون. حواستون باشه که شروع، وقفه و پایان این عملیات دست شما نیست و دقیقاً باید طبق دستوری که روی مانیتور نمایش داده می شه عمل کنین.

بخش چهارم: مهارت نوشتاری یا Writing

تو این بخش 50 دقیقه وقت دارین تا در مورد دو موضوع متفاوت انشاء بنویسین. موضوع اول حالت تحلیلی داره و در واقع ترکیبی از مهارت های خواندن، شنیداری و نوشتاری هست که در ابتدا 3 دقیقه وقت دارین تا یه متن تقریباً چهار پاراگرافی رو بخونین و بعد از اون هم به سخنرانی یه نفر در مورد همون متن گوش کنین. در نهایت باید علاوه بر نکاتی که تو متن خوندین، تحلیل سخنران رو در مورد دلایل و نکات متن در نوشته تون بیارین و اینکار رو در 20 دقیقه به اتمام برسونین.

موضوع دوم بخش نوشتاری تافل حالت مستقل داره. یعنی تو این قسمت به شما موضوعی داده می شه و شما 30 دقیقه وقت دارین تا در مورد اون یه انشاء بنویسین. در این جا باید نظرهاتون رو در حداقل 300 کلمه به واضح ترین و منطقی ترین شکل، با رعایت اصول نگارشی آکادمیک در مدت 30 دقیقه بنویسین. حواستون باشه که در هر دو قسمت باید انشاء تون رو با کیبورد تایپ کنین و تمام زمانی که برای چرک نویس و پاک نویس هر دو مورد به شما داده میشه همون 50 دقیقه هست.

چه موضوعاتی در آزمون تافل مطرح می شه؟

به خاطر ماهیت آکادمیک آزمون تافل، قاعدتاً محتوای اون هم آکادمیک و یا دانشگاهی هست. هدف اصلی آزمون تافل سنجیدن سطح زبان انگلیسی شما تو یه محیط آموزشی و دانشگاهیه. پس تو هر چهار بخشی که توضیح دادیم با متن ها و مقالات دانشگاهی، مکالمات استادها و دانشجویان، و موضوعات و مسائل درسی روبرو میشیم. ممکنه با خودتون فکر کنین اگه کسی مثلاً راجع به درس آمار چیزی ندونه باید چیکار کنه؟ نگران نباشین! در آزمون تافل فقط سطح زبان انگلیسی شما سنجیده میشه، نه موضوع درسی مطرح شده. مثلاً اگه با مقاله ای در مورد آمار مواجه بشین، جواب دادن سوال ها هیچ دانشی در مورد آمار احتیاج نداره و فقط درک شما از مطلب ارائه شده مورد سنجش قرار میگیره.

مطالب و موضوعاتی که غالباً در آزمون تافل مطرح می شن، مرتبط با شاخه های زیر هستن:

  1. علوم طبیعی: شیمی، علوم زمین، علوم زیستی، علوم فضا، فیزیک
  2. علوم اجتماعی: جغرافیا، باستان شناسی، روان شناسی، مردم شناسی، تاریخ، زبان شناسی
  3. علوم کاربردی: آموزش، رسانه های جمعی، کسب و کار، کشاورزی، کامپیوتر، محیط زیست
  4. هنر: طراحی، معماری، موسیقی، ادبیات، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی

نمره آزمون تافل چجوری محاسبه میشه؟

هر بخش از آزمون تافل 30 نمره داره که در مجموع میشه 120 نمره. بخش های Reading و Listening با توجه به تعداد جواب های درست شما نمره دهی میشه و بخش های Speaking و Writing بر اساس دستورالعمل مصححین و فاکتورهایی که توقع دارن شما رعایت کرده باشین جمع بندی میشه.

آزمون تافل بر خلاف تصور خیلی ها نمره قبولی یا ردی نداره. حداقل نمره ای که شما باید بدست بیارین بستگی به دانشگاه یا موسسه مورد نظرتون داره. معمولاً حداقل نمره ای که دانشگاه ها قبول دارن 80 یا 85 هست. ولی بعضی از دانشگاه های معتبر هم هستن که نمره زیر 95 یا 100 رو اصلاً قبول ندارن. پس برای مطمئن شدن از نمره مورد نیازتون به سایت دانشگاه مراجعه کنین و از این موضوع مطلع شین.

آخرین آمار سایت ETS از میانگین نمره شرکت کنندگان در آزمون تافل سال 2017 به این صورته:

Reading: 20.7
Listening: 20.3
Speaking: 20.4
Writing: 20.8
Total: 82
Native Farsi speakers: 82

خبر خوب اینه که میانگین نمره فارسی زبان ها با میانگین نمره کل تافل یکیه! پس با یه مقدار سعی و تلاش میتونین نمره خیلی خوبی بدست بیارین.

کسی که زبانش خوبه حتماً نمره تافل بالایی میگیره؟

لزوماً نه! آمار نشون داده کسایی که زبان مادریشون انگلیسی بوده و بدون آمادگی در آزمون تافل شرکت کردن به طور میانگین نمره 100 رو کسب کردن. پس یادتون باشه که اولاً آزمون تافل هم مثل کنکور خودمون یه سری ریزه کاری ها و نکاتی داره که حتماً باید با اونها آشنا باشین و دوماً آزمون تافل تنها یه امتحان تعیین سطح زبان انگلیسی نیست و مهارت های شما در محیط آکادمیک سنجیده میشه.

باید های آمادگی آزمون تافل:

  • مطالب و مقالاتی رو مطالعه کنین که در سطح درس های لیسانس دانشگاه باشه.
  • تا جایی که میتونین نمونه سوال های رسمی تافل رو تمرین کنین.
  • سعی کنین محیطی مشابه با محیط امتحان اصلی رو برای خودتون آماده کنین. مثل زمان بندی دقیق، نوشتن با کیبورد کامپیوتر، صحبت کردن با میکروفون جلوی مانیتور و …
  • اگه امکانش رو دارین با دوست ها و اعضای خانوادتون تا جایی که میشه انگلیسی صحبت کنین.
  • مهارت یادداشت برداری (نت برداری) و خلاصه نویسی خودتون رو تقویت کنین. مهم نیست به فارسی یا انگلیسی، فقط روی این تمرکز کنین که در کمترین زمان مهم ترین نکات متن ها یا مکالمه ها رو یادداشت کنین.

نباید های آمادگی آزمون تافل:

  • تمام وقت تون رو برای تقویت Listening روی فیلم و سریال نذارین.
  • به یکی دو تا امتحان آمادگی تافل بسنده نکنین و به خودتون مغرور نشین.
  • فکر نکنین اگه خیلی راحت انگلیسی صحبت میکنین پس دیگه مشکلی ندارین. بخش Writing بدون تمرین قبلی میتونه به یه کابوس تبدیل بشه.
  • با افرادی که سطح زبان انگلیسی شون از شما خیلی پایین تره تمرین مکالمه نکنین.
  • اگه روز امتحان از خودتون راضی نبودین اصلاً استرس نگیرین! اگه درست تمرین کرده باشین به احتمال خیلی زیاد نمره مورد نیازتون رو میگیرین. یادتونم باشه که آزمون تافل تازه شروع کاره! مهارت های زبان انگلیسی تون در کشور و دانشگاهی که قرار تحصیل کنین هر روز بهتر و بهتر میشه.

نگارش شده توسط سایت آموزش زبان انگلیسی روزانه

Subscribe
Notify of
2 نظر
قدیمی ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
زهرا
زبان آموز
5 سال قبل

عالی و کامل 💕

محموددانش
زبان آموز
4 سال قبل

عالی و خیلی مناسب و مفید شکرا